septemberungens.blogg.se

Att lägga upp ett ridpass - del 1

Att lägga upp ett ridpass är inte det lättaste som finns alla gånger. Såå, jag tänker visa och berätta hur jag lägger upp mina.
Jag börjar med ett vanligt dressyrpass, sedan tar vi bompass, hoppträning och hopptävling. Kände att det var en rolig grej :) Har ni tips och liknande får ni gärna skriva dem.

5 min framskrittning på långa tyglar. 
Finns inte så mycket att säga om det, skrittar antingen utomhus på grusväg eller fyrkantspår i ridhuset.
 
10 min framskrittning.
Rider på relativt långa tygler, fortfarande så att jag har kontakt, men inte i arbetsform. På volten flyttar jag henne i öpnna och sluta. Eller jag flyttar ut inner bakben ca 6 - 8 steg, så att hon går som öpppna på böjt spår. Sen rider jag 'vanligt' lika många steg och gör sedan tvärtom, alltså tagen bakdel. Det går då ut på att man flyttar in rumpan, så att hästen går som en banan. Jag gör detta 2 - 3 ggr i båda varven. Känns hon riktigt fin och mjukgjord brukar jag göra lite skänkelvikning i ckritt och bara flytta henne. Känns hon däremot inte jätte lösgjord så fortsätter jag att göra öppna och sluta på fyrkanten och sedan skänkelvikning.
 
5 min framtravning.
Då Qaiza går bättre i trvane när hon har galopperat brukar jag bara trava omkring på lite längre tyglar och snirkla omkring i båda varven i ca 3 min. Och känner jag att hon fortfarande inte är helt lösgjord gör jag samma arbete i traven som i skritten (men det ska helst i behövas). Sen tar jag tyglarna och rider henne ordentligt bara 2 min ungefär.
 
5 - 10 min galopp.
Först är jag på fyrkanspråret och länger tyglarna, utan att hon ska länga stegen, hon får galoppera några varv med nosen i marken i både höger och vänster. Sedan går, oftast, i på volt och tar tyglarna och får henne att arbeta mer med ryggen. Hon ska då vara så lösgjord att hon bara är där. Detta brukar ta runt 7 min.
 
10 - 15 min travjobb.
Nu när jag har galopperat brukar traven vara där helt automatiskt, så då gör jag det jag har tänkt 'öva' på. Tex, skänkelvikning, öppna, sluta, övergångar och liknande. Eftersom att detta skiljer sig åt pass till pass så är det olika.
 
3 min skrittpaus.
Långa tyglar och låta eventuell mjölksyra släppa lite och hon blir alltid nöjd när hon får skritta.

10 - 15 min skritt och galoppjobb.
Då hon redna går väldigt bra i dessa gångarter brukar jag fokusera mer på traven. Men jag övar just nu på enkla byten. Vanliga byten går väldigt bra, men hon är lite efter bak. Samt är enkla byten bra, för då övar man övergångar samtidigt. Tycker även att det är väldigt roligt med lite pilljobb. Sådant som egentligen inte spelar någon jättestor roll, men som man kan ha att pilla med. Även att samla hennes galopp och rida nästan piruetter är roligt.
 
3 min avtravning.
Travar på lite längre tyglar på böjt spår så hon kan sträcka på halsen lite efter att ha gått i samlad form. Det är även bra för att få hästen mer avslappnad efter ett jobbigt pass.

5 - 10 min avskrittning.
Kan bli längre, då jag tycker om att skritta till hon inte andas ansträngt längre. Är dock enklare när man kan skritta av utomhus.

Hoppas ni lärde er något. Finns det något ni undrar eller liknande är det bara att kommentera :)



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback