septemberungens.blogg.se

5 saker..

..jag har i huvudet när jag tävlar.

1. Räta upp mig - brukar inte ha problem med det, men tillfällena kommer då jag måste tänka extra på det. Speciellt om jag är stressad eller liknande. Qaiza hoppar inte om jag är för långt fram, så det är bara att öva.

2. Använd benen - jag har en viss tendens att när det inte stämmer helt, eller när det stämmer, ta tillbaka istället för att använda benen. Jag jobbar väldigt mycket med detta på träning, och det gick jättebra till en Pay and jump där det inte gick speciellt bra och jag tappade förstroendet för henne. Jag vågar då inte trycka av henne riktigt. Också detta är på bättringsvägen.

3. Jobba henne i form i svängarna - för att få den optimala hoppkurvan där hon hoppar bra med ryggen måste hon gå i form i svängarna och helst lite i anridningarna också. Det är klart att hon ska upp med huvudet mot hinderna, för annars ser hon ju inte dem, men samtidigt måste jag jobba henne. Det här glömmer jag varenda gång jag tävlar. Jag vet inte vad det är, men jag glömmer tänka på det, det är jättejobbigt då jag kommer på det efter sista hindret och på så sätt inte blir speciellt nöjd med mig själv. Men jag jobbar på det.

4. Jobba som ett team - Finns inte mycket att säga om det, mer än att det är ett måste.

5. Andas - Det är något jag lätt glömmer bort och på så sätt saboterar för både mig själv och min ponny. Jag har astma, så ibland är det svårare än andra gånger. Men om jag jämför nu och för ett år sedan har det gått framåt sjukt mycket. Jag andades inte alls under hopptävlingar och när jag gått igenom målet var jag helt illamåendes pga av det. Nu andas jag mycket bättre och det är skönt!

Gammal bild sedan 2010 - tränar på Flyinge kungsgård



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback