septemberungens.blogg.se

Pratar du hästens språk?

Så, nu har jag haft tid nog att analysera dagens resultat. 
 
Jag spänner mig ju självklart, det är en stor tävling, nytt program, många konkurrenter och så vidare, och då är det självklart att Qaiza också spänner sig. Jag menar om du och din kompis går på stan och så helt plötsligt börjar din kompis spänna sig. Du frågar vad det är och blir genast mer uppmärksam om världen och vad allt gör. Din kompis kanske säger att "det var inget", men du är fortfarande halv-spänd och håller mer koll på världen. Så måste det ju vara för hästen också, bortsett från att vi inte kan säga till hästen att det inte är något farligt. 
 
Sedan kanske hon har sovit konstigt. Ni vet när man vaknar och är jättestel i ena sidan av nacken och knappt kan röra sig, eller att man har huvudvärk. Ja, så måste det väl ändå vara för hästen också eller? De kan ju inte vara på topp och må bra hela tiden. Så vad vet jag om hur min häst mår egentligen? Inte mycket. Men sådant är det när man inte kan prata med individen. 
 
Till exempel så när jag började rida fram ville hon inte ställa sig till vänster, hon brukar vara lite stel där och det ska kollas upp efter helgen, men om hon har sovit konstigt med nacken är ju det inte så konstigt. Jag jobbade bort det lite, men samma symptom kom på banan när jag krävde lite av henne och hon var spänd. 
 
Det jag menar är att även om jag mår bra och har ridit bra under veckan kan ingenting garantera att hästen känner likadant, visst? och hon hade kanske huvudvärk idag, vad vet jag? 
 
Jag är nöjd med min lilla plutt ändå, för hon försökte och vi genomförde programmet med godkänt resultat. Självklart hade det varit kul om det hade gått bättre, men samtidigt så får man ta det lite som det kommer, och det gjorde vi idag.
 
 
Gammal bild, ska se till att ta några fräscha imorgon! 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback