septemberungens.blogg.se

Får tjejer boxas?

Det är ett jäkla tjat på vissa människor i min närhet. När jag säger att jag har börjat boxas så får jag inte den reaktionen som jag vill. När man säger något sådant vill man, eller iaf jag ha enn svar som 'Vad kul!' eller kanske 'oväntat, men roligt för dig!'. Istället får jag 'VA?! har DU börjat boxas? Du är ju TJEJ..?' 
 
Jag förstår inte hur folk tänker. Det är klar att man kan tycka att något är oväntat, men att upprepa det många gånger vid flera olika tillfällen tycker inte jag är speciellt trevligt. Själv börjar jag känna att jag är dålig och tänka att jag inte ska boxas förjag är tjej. Men det är ju helt fel tänkt av mig egentligen. Jag ska göra det jag tycker är kul och inte låta någon annan betsämma.
 
Visst, när jag var mindre var jag alltid den 'rosa tjejen', den som aldrig gjorde fel, barbiedockan. Jag har långa naglar, jag sminkar mig, jag använder hårinpackning. För två år sedan hade jag aldrig kommit på tanken att börja boxas, inte för att det inte hade varit roligt. Utan just för att människor runt omkring mig inte hade tyckt att jag passade till det, var stark nog.
 
Jag har fått kommentaren 'men du är ju så klen'. Och då tänker jag, jag har spelat tennis i 7 år mellan 1 och 5 dagar i veckan. VARJE vecka. Då får man armmuskler OCH benmuskler. Jag har ridit i hela mitt liv och av det får man mycket benmuskler, men även där arm och magmuskler. Jag är också starkare än många killar och nästan alla tjejer i hela 9:an på min skola. 
 
För mig är det självklart att alla får göra det de själva vill, om det så är att boxas eller vara modell. Alla är lika värda, gå emot normen och tänk inte på alla andra!



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback