septemberungens.blogg.se

Inställningen när man rider

Om ni läste mitt förra inlägg om tävlingen la ni kanske märke till hur jag mellan klasserna sa att jag bytte inställning? Ja, den är viktig.
 
Min ponny är otroligt känslig för mitt humör, jag känner direkt att om jag har ahft en dålig dag och sen ska sätta mig och rida dressyr blir det oftast inte så bra. Så när jag gick in med tanken "Nu SKA vi över alla hinder" med en mördande blick (det fick jag veta efteråt) tror jag att Qaiza kände sig tvingad och kände att jag var lite arg och samtidigt hur nervös jag var. Detta blev då vår nergång. När jag till andra klassen bytte inställning till det positiva med Qaiza mycket gladare och jag med.
 
Vad jag menar är att den dagliga inställningen är väldigt viktig, istället för att bråka eller skälla på hästen när den gör fel, beröm när den gör rätt. Jag lovar att det kommer göra så att man kommer längre.
 
Tex i ridhuset står det en vit stol i ena hörnet, Qaiza är fruktansvärt "rädd" för den och kastar sig så fort hon kommer till den delen av ridhuset. Ena dagen försökte jag med att säga till, fungerade inte. Nästa dag berömde jag så fort hon gick i närheten av den, och vips så var det nte så läskigt. Jag menar inte att det kommer fungera varje gång, i alla situationer men kanske i 75% och det är värt mycket.
 
Ibland kanske man ska tänka om, har man huvudvärk eller är på dåligt humör kanske man inte ska trimma på banan utan istället kanske rida ut? eller göra något annat. Så brukar jag tänka, om man har möjligheten såklart. 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback